Ana Sayfa
Önsöz
Hayatı
Düşünce Tarihi
Rönesans
Teknikleri
Resimler
Sözlük
Kaynakça
Alka.com.tr

 
       
HAVVA’NIN YARADILIŞI
     

Allah Havva’yı Adem’in kaburga kemiğinden yaratmaktadır. Havva’nın önüne doğru eğilmiştir ve ellerini dua edermiş gibi kavuşturmuştur. Açık ağzı ve yukarı kalkmış kaşları ise şaşkınığı ifade eder.

 

   

 

     

İGUNDİLER

     

Motifleri birbirine bağlamak için Michelangelo yuvarlak bronz kabartma heykeller tutan erkekleri resmetmiştir. Bu antik eserlerde de görülen figrülere igundi denir. Böylece Michelangelo klasik dönem unsurlarını kullanmış aynı zamanda Hıristiyan öyküleri anlatmıştır

 

   
       
ÇARMIHA GERİLİŞ
     

1492 tarihli “Çarmıha Geriliş” gü-nümüzde Floransa’da, Buonarotti malikâ-nesinde bulunmaktadır. Son yıllarda Michelangelo’ ya ithaf edilmiştir.
Michelangelo’nun diğer eserlerin-den farkı mermer yerine tahtadan yapılmış olmasıdır. İki kere boyanmıştır. İsa birçok heykelin ve resmin aksine çıplak, fakat cinsellikten yoksundur. Michelangelo diğer heykellerindeki gibi anatomiyi abartmamış hatta biraz daha basitleştirmeye çalışmıştır. İncecik, yılan gibi kıvrılan vücuduyla İsa’nın yüzünden çok acı çektiğini ve herşeye katlandığını anlayabiliriz. Bence Michelangelo eseri basitleştirerek masu-miyeti ve saflığı vurgulamak istemiştir.

 

   
     
ÇARMIH TAŞIYAN İSA
     

Sistina Şapeli’nin tavan fresklerini tamamladıktan iki yıl sonra, 1518’de “Çar-mıh Taşıyan İsa” heykeli için sipariş alır. Michelangelo’nun ardılları İsa’nın cinsel organını kapatan örgüyü daha sonra ekle-miştir.
İsa burada çarmıha gerileceği tepe-ye çarmıhı taşırken görülüyor.
Michelangelo bu eserinde de İsa’yı kahramanmış gibi betimlemiştir. Kaslı vücudu ve dimdik duruşu ile ölüme adeta meydan okumaktadır. İsa’nın sol bacağının arkasındaki destek ve haç, heykeli ayakta tutar. Çarmıhın eni normalden kısadır. Bu yüzden İsa’nın çarmıhı değil Hıristiyan-lığın sembolü haçı taşıdığını düşünüyorum. İsa sol eliyle bir çoban sopası tutmaktadır. Bu İncildeki Tanrı-çoban, insanlar-koyun benzetmesine gönderme olabilir.

   
       

İSA MERYEM ve AZİZLER

     

Son Yargı adlı tablo-nun odak figürü İsa ve Mer-yem’dir. Michelangelo İsa’yı diğer figürlerden daha kaslı olarak betimlemiştir. Görkemini arttırmak için arkasını altın rengine boyamış ve çevresindekiler-le mesafe bırakmıştır. Böy-lece İsa ve Meryem eliptik bir figür oluştururlar. Gölgelendirme kusursuz gibidir. İsa’nın elindeki damarların ve tendonların oluşturduğu girinti ve çıkıntılara bakarak anatomi-de ince çalışıldığını anlaya-biliriz. İsa’nın duruşu antik Yunan heykellerinde Zeus’un yıldırım fırlatışına benzer. İsa’nın siyah saçlı ve siyah gözlü olduğu bilin-mektedir. Ayrıca her zaman bıyıklı ve sakallı olarak çizilmiştir. Michelangelo ise İsa’yı sarışın ve sakalsız betimlemiştir.
İsa’yı çevreleyen azizlerden sağ altta bulunan Aziz Bartholemeo, Michel-angelo’nun oto portresidir. Her aziz ölümün sembolünü tutar. Aziz Bartholomeo da elinde yüzülmüş derisini tutmaktadır.

   
SAYFA : < 10 >