Ana Sayfa
Önsöz
Hayatı
Düşünce Tarihi
Rönesans
Teknikleri
Resimler
Sözlük
Kaynakça
Alka.com.tr

 
       
SON YARGI
     

Sistina Şapeli’nin sunak duvarına çizilmiştir. Resmin merkezinde İsa bulunmaktadır ve insanları yargılamaktadır. Sağındaki Meryem duruşmayı izler. Aşağıda kalan sol taraf yeryüzünü temsil etmektedir. Ortada altta ise cehennemin bir kısmı gözükür. Korkunç görünümlü iblisler dışarı bakmaktadırlar. İnsanlar öldükten sonra melekler tarafından ruhları yukarı çekilmektedir. Sağ alt köşede ise Charon adlı kayıkçı yaratık ruhları cehenneme götürmektedir. Yeryüzünün üstünde kıyamet günü borazanlarını çalan melekler vardır. İsa’nın solunda ve sağında göğe yani cennete yükselen ruhlar yer alır. Tepede ise melekler uçuşmaktadır. İsa’nın çevresindeki azizler ödüllerini istemektedir. Michelangelo resminde aslında herkesi çıplak betimlemiştir. Sonradan tepki çekince başka ressamlar insanların cinsel yerlerine örtüler çizmişlerdir.
İsa’nın çevresinde ona itiraz eden azizler bulunmaktadır. Eliptik bir düzen içindedirler. Hepsi İsa’ya ellerini uzatmaktadırlar ve yüzlerinde de kızgın bir ifade vardır.

Resmin sağ ve sol taraflarında ise bir yükselme hareketiyle göğe çıkarmış gibi görünen seçilmiş ruhlar vardır. Resmin en karmaşık kompozisyonları olan seçilmişlerde insanlar ya İsa’ya bakmaktadırlar ya da birbirlerini yukarı doğru itmeye çalışmaktadırlar. Fakat hepsinin de farklı bir duruşu vardır. Michelangelo’nun burada insanın her duruşunu çizebilecek bir ressam olduğunu anlarız.
En tepede ise sol tarafta büyük bir haç taşıyan, sağ tarafta ise sütun taşıyan melekler görülmektedir. Buradaki bütün figürler ortaya doğru bir devinim içindedir. Haç Hıristiyanlığın sembolüdür. Sütunlar ise klasik dönemi belirtir. Böylece melekler Klasik Dönemle Hıristiyanlığı birleştirme çabasındadır.Figürlerin yine abartılmış bedenleri vardır ve çoğu çıplaktır. Michelangelo’nun bu resmi antik Yunan ve Roma tarzındaki bir dini eser olarak kabul edebiliriz. Tabi o zamanlarda din adamları azizlerin çıplak çizilmesini ahlak dışı bulmuştur ve başka ressamlar mahrem yerlerini kapattırmışlardır.

   

 

     

KÖLELER

     

2. Julius’un mezarı için 1513’te yapılmıştır. Platoncu felsefeye göre özgürlük savaşı veren insanları temsil ederler. 1555 yılında Fransa’ya götürülmüş olup günümüzde her ikisi de Louvre Müzesi’nde bulunmaktadır.
Michelangelo’nun Helenistik heykellerden etkilenip yaptığı sayısız eserlerden bu ikisi insanın özgürlük için verdiği çabayı anlatır. Göğüs ve beldeki ipler esareti temsil eder. İki figür de yavaş hareketlerinden ve bitkin duruşlarından dolayı uykudan kalkmış gibidir. Yani özgür olmaya başlamışlardır.
Bu heykelleri iki yıl önce Paris’e gittiğimde görmüştüm. İki figürün de duruşlarında ve yüzlerinde cinsellikleri öne çıkartılmıştı. Belki sanatçı özgürlüğün çekiciliğini göstermek istemektedir. Diğer bir neden de sanatçının cinsel tercihi olabilir. Michelangelo’nun eşcinsel olduğunu, eserlerinde erkek vücudunda kusursuzluğu elde etmeye çalıştığını, kadınları da biraz erkeksi betimlediğini biliyoruz.    
      
Kölenin bir ayağı yukarıda durduğu için ağırlığın büyük bir bölümü sol ayağa binmiş ve bu yüzden bacağın arkasına destek gerekmiştir.

 

   
       
KÖLELER 1
     

Kölenin de arkasında kaya figürlü bir destek vardır.
Michelangelo projesini yaparken antik Roma ve Yunan heykellerini de ince-ledim ve gördüm ki bütün heykeller fizik-sel bakımdan kusursuz ve kaslıdır. Bence sanatçı her istediğini yapabilmeli, farklı yorumlar deneyebilmelidir.

 

 

   
SAYFA : < 12